Regulamin porządku domowego i współżycia mieszkańców przyjęty Uchwałą Zarządu nr 6/II/2018 z dnia 27.02.2018 r.
I. Przepisy wstępne
1. Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia Gdańskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., zwanego dalej Towarzystwem, utrzymanie bezpieczeństwa, higieny i estetyki budynków i ich otoczenia oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców.
2. Przepisy regulaminu określają obowiązki Towarzystwa, Najemców i wszystkich mieszkańców budynku.
3. Najemca jest odpowiedzialny w zakresie postanowień regulaminu za wszystkie osoby, których prawa przez niego są reprezentowane (członków gospodarstwa domowego, rodziny i gości).
II. Obowiązki Administracji Osiedla
Administracja Osiedla zobowiązana jest do:
1. Dbania o stan techniczny i sanitarno – porządkowy w pomieszczeń ogólnego użytku w budynkach oraz ich otoczenia, tj.:
- korytarzy, przejść, dróg komunikacyjnych budynku i piwnic,
- piaskownic, placów zabaw,
- chodników, dróg osiedlowych wraz z oświetleniem ulic i placów,
- zieleni osiedlowej,
- altanek śmietnikowych
- wózkarni.
2. Zapewnienia pojemników do składowania odpadów i nieczystości oraz zapewnienia ich opróżniania z zachowaniem wymogów sanitarno – porządkowych.
3. Oświetlenia wejść do budynków i pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców.
4. Odśnieżania chodników i dróg osiedlowych. Odśnieżanie zjazdów/podjazdów do garaży wraz z dojazdem (od krawędzi drogi osiedlowej do bramy garażowej) należy do obowiązków Najemców garaży.
5. Napraw instalacji wodno – kanalizacyjnej, leżącej w gestii Towarzystwa, tj. instalacji w pionach.
6. Napraw przewodów wentylacyjnych znajdujących się w obrębie budynku.
7. Wykonywania czynności związanych z dezynsekcją, dezynfekcją, deratyzacją pionów, części wspólnych budynków i ich otoczenia.
8. Każdorazowego sporządzania protokołu zdawczo – odbiorczego, stwierdzającego stan techniczny mieszkania, w przypadku opuszczenia lokalu przez Najemcę.
III. Obowiązki Najemców
1. Lokal mieszkalny może być używany tylko zgodnie z jego przeznaczeniem.
2. Czynsz za zajmowane mieszkanie należy opłacać z góry do 10 – go każdego miesiąca. W razie zwłoki w uiszczaniu opłat użytkownik zobowiązany jest zapłacić ustawowe odsetki. Istnieje możliwość stałego dostępu do „STREFY LOKATORA” znajdującej się na stronie internetowej www.gtbs.pl zapewniającej stały wgląd w stan należności czynszowych i dokonanych opłat. Osoby zainteresowane mogą uzyskać indywidualny login i hasło do „Strefy lokatora” w dziale księgowości GTBS.
3. Użytkownik ma obowiązek dbać o należyty stan zajmowanego mieszkania i innych udostępnionych jemu pomieszczeń oraz dokonywać napraw bieżących i gwarancyjnych urządzeń technicznych, stanowiących wyposażenie mieszkania. Najemcę obciąża naprawa i konserwacja stolarki drzwiowej i okiennej (od strony wewnętrznej i zewnętrznej mieszkania).
4. O poważniejszych uszkodzeniach urządzeń i instalacji w mieszkaniach oraz zauważonych szkodach w budynku należy niezwłocznie zawiadomić administratora budynku.
5. Wszelkie uszkodzenia w lokalu mieszkalnym, pomieszczeniach ogólnego użytku w budynku oraz jego otoczeniu, powstałe z winy Najemcy i osób przez niego reprezentowanych lub jego domowników obciążają Najemcę.
6. Do obowiązków Najemców należy utrzymanie w należytym stanie i ochrona przed dewastacją pomieszczeń i urządzeń budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców. Wszelkie dewastacje elementów budynku i otoczenia należy zgłaszać do administracji Osiedla z podaniem sprawców.
7. Przeprowadzanie dezynsekcji, dezynfekcji w mieszkaniach należy do obowiązków lokatorów (na koszt lokatorów).
8. W przypadku stwierdzenia dokonania przez najemców lub osoby z nim zamieszkałe aktów wandalizmu, kosztami naprawy obciążeni będą sprawcy lub ich opiekunowie prawni.
9. Wprowadzenie ulepszeń w lokalu jest niedopuszczalne. Przez niedopuszczalne ulepszenia rozumie się w szczególności: wymianę wanny na brodzik, burzenie, dostawianie lub przesuwanie ścianek działowych, zmiany funkcji pomieszczeń, itp.
10. Zabrania się manipulowania w tablicach rozdzielczych prądu elektrycznego i w innych instalacjach znajdujących się w klatkach schodowych i pomieszczeniach do tego przeznaczonych. Osoby nie przestrzegające tego zakazu, w przypadku spowodowania awarii będą obciążone kosztami ich usunięcia.
11. W przypadku występowania awarii urządzeń wewnątrz mieszkań, grożących niebezpieczeństwem dla zdrowia i mienia użytkowników mieszkań – przedstawiciel Towarzystwa jest upoważniony wejść do mieszkania nawet bez zgody jego lokatorów. W tym przypadku sporządzany jest odpowiedni protokół (notatka służbowa).
12. Zabrania się ustawiania kwiatów na parapetach zewnętrznych, od strony zewnętrznej balkonów i loggi przynależnych do lokalu mieszkalnego.
13. Śmieci i odpady należy wyrzucać do pojemników ustawionych w altanach śmietnikowych. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania czegokolwiek na klatce schodowej lub w pomieszczeniach wspólnego użytkowania sprawca obowiązany jest do natychmiastowego sprzątnięcia zanieczyszczonego miejsca.
14. W mieszkaniu wolno trzymać drobne zwierzęta o ile nie zagrażają zdrowiu oraz nie zakłócają spokoju pozostałym lokatorom, a ich posiadacze przestrzegają wymogów sanitarno-porządkowych.
15. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są obowiązane do ścisłego stosowania przepisów rozdziału 6 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska przyjętego przez Radę Miasta Gdańska Uchwałą nr XXXII/684/12 z dnia 29 listopada 2012 r. wraz z późniejszymi zmianami (tekst regulaminu jest dostępny na stronie internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl).
16. Zabrania się instalowania dodatkowych anten telewizyjnych, radiowych i satelitarnych.
17. Zabrania się montowania na oknach i drzwiach balkonowych rolet zewnętrznych i innych zabezpieczeń antywłamaniowych bez zgody Towarzystwa.
18. Zabrania się palenia papierosów na klatkach schodowych oraz w pomieszczeniach wspólnego użytkowania tj. korytarzach, suszarniach, wózkarniach.
19. Zabrania się samowolnie zajmować pomieszczenia wspólnego użytku lub innych będących w dyspozycji administracji.
20. Nie należy wykonywać prac hałaśliwych (np. wiercenie, kucie) od godz. 20.00 – 8.00 rano.
21. CISZA NOCNA obowiązuje od 22:00 do 6:00 rano.
22. Trzepanie dywanów może odbywać się wyłącznie w miejscach do tego celu przeznaczonych, wyłącznie od godz. 8.00 do 20.00. Nie wolno trzepać dywanów, pościeli, ubrań itp. przez okna.
23. Nie należy wyrzucać przez okna żadnych śmieci, niedopałków papierosów, zbędnych przedmiotów, wylewać płynów, wykładać na parapetach okien pożywienia dla ptactwa, jak również wywieszać w oknach cieknących lub brudzących przedmiotów oraz wystawiać w pomieszczeniach wspólnego użytku.
24. Zabrania się rozkładania jedzenia na trawnikach wokół budynku, na parapetach okien i dokarmiania dzikich zwierząt i ptactwa.
25. Zabrania się wrzucania gruzu do pojemników kontenerowych. Gruz należy umieszczać w miejscach uzgodnionych z Administracją Osiedla.
26. Nie należy wrzucać do muszli klozetowej odpadów mogących zapchać instalację kanalizacyjną. Użytkownicy, z winy których została zapchana instalacja kanalizacyjna zostaną obciążeni kosztami jej udrożnienia.
27. Nie należy niszczyć trawników, zieleni oraz dewastować urządzeń infrastruktury technicznej osiedla.
28. Nie wolno naklejać na ściany budynków oraz na drzwiach afiszy reklamowych i ogłoszeń oraz sporządzać graffiti.
29. Usuwanie sopli i śniegu z balkonów i tarasów przylegających bezpośrednio do lokali mieszkalnych należy do obowiązków ich najemców.
30. Zabrania się grillowania i organizowania głośnych imprez na tarasach, balkonach i w przydomowych ogródkach.
31. Zabrania się sadzenia wysokiej roślinności w ogródkach przydomowych, na tarasach lub balkonach.
32. Zabrania się instalowania na tarasach i balkonach basenów wypełnionych wodą lub innych urządzeń powodujących obciążenie stropu przekraczające 150 kg/m2.
33. Zabrania się rejestrowania i prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu bez pisemnej zgody GTBS.
34. Obowiązkiem Najemcy jest wymeldowanie z mieszkania wszystkich osób w nim zameldowanych w czasie najmu, z chwilą rozwiązania umowy najmu i opróżnienia lokalu mieszkalnego, pod rygorem zwrotu GTBS poniesionych kosztów wymeldowania z urzędu.
35. Ponadto zabrania się:
a) wjeżdżania samochodami i pojazdami jednośladowymi (z wyłączeniem rowerów) na chodniki i alejki pomiędzy budynkami,
b) parkowania, zatrzymywania się pojazdów mechanicznych na chodnikach, trawnikach, pasach zieleni, zjazdach/wjazdach do garaży: parkowanie dozwolone jest tylko w miejscach wyznaczonych do tego celu,
c) parkowania pojazdami mechanicznymi na drogach dojazdowych do trafostacji, hydrantów i altanek śmietnikowych,
d) parkowania samochodów niesprawnych na miejscach postojowych GTBS,
e) mycia i napraw samochodów, motocykli, skuterów i innych pojazdów na terenie Osiedla,
f) pozostawiania wraków samochodowych na terenie Osiedla,
g) parkowania samochodami ciężarowymi, ciągnikami, naczepami i przyczepami w miejscach wyznaczonych dla samochodów osobowych,
h) przechowywania motocykli, skuterów i quadów w komórkach piwnicznych oraz w pomieszczeniach wspólnego użytkowania tj. korytarzach, suszarniach, wózkarniach, klatkach schodowych.
IV. Przepisy dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi w zasobach GTBS.
1. Zgodnie z decyzją Zarządu GTBS odpady komunalne w zasobach mieszkaniowych Spółki są zbierane w sposób selektywny (segregowany). Od dnia 1 kwietnia 2018r. mieszkańców obowiązuje segregowanie odpadów w podziale na papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, bio oraz resztkowe.
2. Odpady komunalne są zbierane w wyznaczonych miejscach gromadzenia odpadów – altanach śmietnikowych. Wszystkie altany zostały ponumerowane i przypisane do poszczególnych nieruchomości (budynków). Najemcy/użytkownicy lokali mieszkalnych otrzymują po jednym kluczu do przypisanej altany śmietnikowej.
3. W przypadku, gdy mieszkańcy nie będą segregowali odpadów Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku może podwyższyć pobieraną opłatę i zastosować stawkę obowiązującą za gospodarowanie odpadami zbieranymi w sposób nieselektywny. Podwyższona stawka opłaty będzie dotyczyć wszystkich mieszkańców przypisanych do altan śmietnikowych, w których Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku stwierdzi brak segregacji odpadów.
4. Za wywóz odpadów komunalnych mieszkańcy zasobów GTBS wnoszą miesięczną opłatę wraz z czynszem do GTBS według stawek ustalonych przez Gminę miasta Gdańska..
5. Mieszkańcy obowiązani są do stosowania Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska przyjętego przez Radę Miasta Gdańska Uchwałą nr XXXII/684/12 z dnia 29 listopada 2012 r. wraz z późniejszymi zmianami (tekst regulaminu jest dostępny na stronie internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl).
V. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
1. Mieszkańcy obowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz do stosowania się do instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru.
2. Mieszkańcy obowiązani są zachować ostrożność przy obchodzeniu się z wszelkiego rodzaju urządzeniami elektrycznymi, grzejnymi itp.
3. W przypadku powstania pożaru należy zachować się zgodnie z instrukcją p.poż.
4. Zabronione jest:
a) tarasowanie korytarzy i innych pomieszczeń wspólnego użytkowania,
b) przechowywanie w pomieszczeniach wspólnego użytkowania i komórkach lokatorskich jakichkolwiek przedmiotów i materiałów łatwopalnych, wybuchowych, cuchnących i żrących,
c) przechowywanie, garażowanie pojazdów jednośladowych z wyłączeniem rowerów w pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
VI. Przepisy ogólne.
1. Ze względu na dobro ogółu mieszkańców każdy z użytkowników mieszkań powinien współdziałać z administracją osiedla we wszystkich sprawach związanych z należytym korzystaniem i utrzymaniem lokali, budynku i urządzeń infrastruktury Osiedla..
2. Skargi i zażalenia dotyczące spraw osiedla mogą być składane ustnie lub pisemnie do Zarządu GTBS – Gdańsk ul. Wilanowska 2A lub adres elektroniczny: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
3. Zarząd Towarzystwa dopuszcza możliwość podwyższenia czynszu najmu odrębnie dla poszczególnych budynków w celu uwzględnienia kosztów napraw likwidujących skutki dewastacji w częściach wspólnych budynków.
4. W razie uporczywego i złośliwego przekraczania postanowień regulaminu Zarząd GTBS może wypowiedzieć umowę najmu w trybie przewidzianym Ustawą z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2016r., poz. 1610 z późn. zm.).
5. Regulamin porządku domowego i współżycia mieszkańców wchodzi w życie z dniem 27.02.2018r.
Zarząd GTBS